Blogger Widgets

Kamis, 11 Juni 2009

Buat Blog : Daftar Blogger.com

Post kali ini saya akan tunjukkan bagaimana daftar blog..Walaupun benda ini agak basic,tapi saya yakin mesti ramai di luar sana yang belum tahu lagi bagaimana cara daftar atau bina blog sendiri.senyum ..So post ini, saya target pembaca dari golongan yang belum tahu how to create own blog..

Terdapat banyak webhost yang menyediakan perkhidmatan untuk membina blog secara percuma(Free Blog Host) ini contohnya Blogger.com , WordPress.com , LiveJournal.com , Windows Live Spaces, Joomla.com , etc ..Laman social network seperti friendster,myspace juga ada menyediakan service blog percuma sebegini. Terpulang pada anda untuk pilih yang mana satu dijadikan sebagai blogging platform.

Tetapi untuk permulaan, saya sarankan anda menggunakan
Blogger.com .Lagi pun pada post ini, saya hanya tunjukkan cara berdaftar dengan Blogger.com sahaja peace. Blogger.com mudah untuk di manage dan dimonetizekan.

Okay..jom mulakan..
:ngacir:

Step 1 :
  • Lawat laman Blogger.com.Login dengan menggunakan akaun google.
  • Sekiranya tiada akaun Google..Register dahulu di Gmail untuk dapatkan akaun Google..
register blogge

Step 2 :
Sekarang masukkan title(tajuk) blog anda dan isikan alamat blog (alamat blog adalah URL blog anda)...[http://yourblogname.blogspot.com]..Kemudian masukkan kod pengesahan(word verification)untuk pengesahan dan teruskan dengan klik pada Continue.

create blog

Step 3 :
Pada langkah ke-2,anda sebenarnya sudah success mendaftarkan blog. Selesai sahaja pendaftaran blog, anda boleh pilih standard template blogger yang disediakan oleh Blogger.com atau upload template baru. Untuk memudahkan, anda boleh pilih standard template terlebih dahulu.Kalau nak tukar template boleh tukarkan kemudian..
Tutorial Install Template Blogger

Step 4 :
Sekarang anda sudah boleh mula menulis content blog anda(posting)..Klik > Posting > Create ..Content blog itu terpulang pada anda, samada tentang kehidupan harian, hiburan, family, informasi, hobi, expression, photography, fashion, education atau apa sahaja bentuk penulisan and you want to share it with the other people around the world.

Create blog2

Sekarang anda sudah mempunyai blog sendiri.Untuk paparan yang lebih menarik, anda hanya perlu cutomize kan blog tersebut supaya kelihatan lebih cantik dan unik.. kenyit

Contoh-contoh blog peribadi :-

Post your Comment Here

JS-Kit Comments

Panduan Asas Blog ©Template Blogger by Dycas edit by e-pols.

TOPO