Blogger Widgets

Kamis, 18 Juni 2009

Submit Sitemap Blog pada Enjin Carian Yahoo

Posting hari ini ialah how to submit your blog sitemap to Yahoo Search Engine..Posting yang lalu mengenai cara submit pada Google ,so posting kali ini pula ialah cara submit sitemap kat Yahoo..senyum

Sebelum itu,bagi yang terlepas pandang bagaimana cara submit sitemap pada Google anda boleh view di sini tutorialnya Submit Blog Sitemap to Google Search Engine .. kenyit

Hantar peta laman(submit sitemap) kat Yahoo tujuannya sama dengan menghantar peta laman pada Google iaitu untuk memudahkan anda mengesan sekiranya terdapat sebarang kerosakan pada website atau blog anda plus meningkatkan kedudukan website,blog anda pada enjin carian Yahoo..Walaupun tidak menampakkan peningkatan yang ketara,tetapi sedikit membantu meningkatkan ranking website,blog anda di Yahoo Search Engine..

Okay..Jom mula :ngacir:

Step 1 :
Pertama sekali yang anda perlu lakukan ialah pergi ke laman Yahoo Site Explorer..Sign in dengan menggunakan akaun Yahoo anda..



Step 2 :
Sesudah sign in, masukkan URL blog anda pada ruang yang disediakan kemudian klik pada Add My Site..



Step 3 :
Sekarang apa anda perlu buat ialah sahkan blog anda dengan memasukkan kod META tag Yahoo Site Explorer ke dalam HTML template anda..



Step 4 :
Seterusnya letakkan kod META tag pada HTML template anda selepas bahagian <head>..Selesai anda meletakkan kod tersebut,klik pada Ready to Authenticate untuk mengesahkan website atau blog.



Step 5 :
Sterusnya klik pada button explore kemudian klik pada Submit it for free seperti pada imej di bawah...





Step 6 :
Selepas klik pada Submit it for free, pilih dua cara submit sama ada Submit a Website or Webpage atau Submit Site Feed..



Submit a Website or Webpage :
  • Masukkan URL kemudia klik pada Submit URL
Submit Site Feed :
  • Sekiranya anda menggunakan feedburner,dapatkan URL feed seperti pada imej di bawah dan masukkan di dalam bahagian Submit Site Feed..


That's all. Itu sahaja langkah yang anda perlu lakukan untuk menghantar peta laman(sitemap) website,blog anda pada Yahoo. Bot Yahoo akan mula merangkak masuk(crawl) ke dalam website,blog anda untuk mengindeks content pada site. Selepas beberapa hari anda boleh search di yahoo,website atau blog anda (http://yourblogname.blogspot.com) untuk melihat result site pada enjin carian Yahoo..Sekian untuk posting kali ini.. senyum babai

Lihat juga : Submit Blog Sitemap to Google Search Engine
Tag : Submit Sitemap kat Google | Pengenalan SEO | Dofollow Nofollow :ayuk:

Post your Comment Here

JS-Kit Comments

Panduan Asas Blog ©Template Blogger by Dycas edit by e-pols.

TOPO