Blogger Widgets

Minggu, 14 Juni 2009

Pengenalan SEO(Search Engine Optimization)



Memandangkan posting saya yang lalu bercerita pasal blogger sahaja..So posting kali ini,saya nak info pula sedikit sebanyak mengenai SEO.
Parah sebenarnya untuk mengusai SEO ini... :damn::bye:

Sekadar untuk berkongsi sedikit info asas.

Pengenalan SEO..
  • SEO=Search Engine Optimization=Pengoptimuman Enjin Carian..
  • Menurut Wikipedia SEO ini ialah proses untuk meningkatkan jumlah dan kualiti traffic(Pengujung web) dari search engine.
  • About.com pula menyatakan SEO ini bersifat seni dan sains untuk menarik perhatian search engine pada laman kita.
  • Manakala Wepbopedia menyatakan SEO ialah proses meningkatkan jumlah pelawat melawat laman kita melalui ranking search result pada search engine..

  • SEO ini lah yang menentukan di mana kedudukan website atau blog kita pada search engine sama ada pada enjin carian Google,Yahoo,MSN etc apabila seseorang search kata kunci(keyword) yang berkaitan..Contoh :-
SEO

Okay..untuk memudahkan lagi pemahaman kita bersama..saya akan bahagikan perkataan SEO kepada dua bahagian iaitu Search Engine dan Optimization.Pertama sekali yang anda perlu tahu ialah Search Engine..Apakah Search Engine?..
  • Search Engine ialah tempat carian pada net atau boleh juga kita katakan sebagai satu program yang dicipta untuk mencari(search) spesifik informasi website atau blog yang terdapat di web..Kemudian senarai carian akan dipaparkan seperti pada imej di atas bagi carian enjin Google.
Seterusnya ialah Optimization..
  • Prosedur,teknik atau langkah-langkah dilakukan untuk optimizekan sepenuhnya website bagi mendapatkan top list atau ranking teratas pada engine carian(Search Engine).Top list bermaksud untuk sebarang carian berkaitan kandungan dalam website yang telah di optimize kan untuk membolehkan website berada pada top pages sama ada pada halaman pertama Google,Yahoo,MSN etc atau mungkin juga di tempat yang teratas sekali pada enjin carian..
Kenapa perlu SEO?
  • Meningkatkan jumlah pelawat pada laman kita.90%-95% pengguna internet menggunakan search engine untuk mencari informasi.SO,sekiranya website,blog kita berada pada halaman pertama kat search engine,a lot of traffic can be driven to your sites by search engine.
  • Selain SEM, SEO ini juga dalah komponen yang sangat penting dalam Internet Marketing sama ada perniagaan kecil atau besar,SEO memainkan peranan penting untuk success..
  • Meningkatkan page rank website atau blog.Semakin tinggi page rank,semakin tinggi kebarangkalian untuk orang mengiklan pada website atau blog kita.
hurm,,itu la dia sedikit info mengenai SEO..di harap anda mendapat sedikit-sebanyak informasi.. senyum

•Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow. The important thing is not to stop questioning : Albert Einstein

Tag : Submit Sitemap kat Google | Pengenalan SEO | Dofollow Nofollow :love:

2 Comment:

Joshualaw mengatakan...

Cool~ Do you have the coding for the 2 column of sidebar? Just like yours...thanks! ^^

e-pol mengatakan...

hi joshua..yeah have it..but not mine :)..just a simple template..u can edit and make it very useful template for your blog..download it from link below..
blogger green template

Others : Btemplates

JS-Kit Comments

Panduan Asas Blog ©Template Blogger by Dycas edit by e-pols.

TOPO